Dne 23.11.2005 byla ve vysílání Motožurnálu ČR1, odvysílána reportáž o problémech tohoto vozu,

zde ji naleznete ve zkrácené podobě ve formátu mp3

(pokud nechcete záznam poslouchat přímo, klikněte pravým tlačítkem myši na daný odkaz, zobrazí se okno,

kde zadejte " uložit cíl jako " a soubor se vám stáhne do počítače k pozdějšímu přehrání) 

 

mp3 (zvukový záznam reportáže)

Část 1. úvod reportáže - seznámení s případem (4,5MB)

Část 2. pokračování - vyjádření zástupce SOS sdružení ochrany spotřebitelů (4,4MB)

Část 3. závěr - vyjádření zástupce Svazu dovozců nových automobilů (3,2MB)

 

 

Levotočivý Mégane  (odkaz)

Reklamace nového vozu (odkaz)

Levotočivý Mégane

(23. 11. 2005 13:00)

 

Zdroj: Motožurnál

Spousta lidí stále bere nákup vozu víc citem než rozumem. Prostě se zamilují do určitého modelu a je to. Ti šťastnější si ho koupí. Ani je nepadne si předtím zjistit dostupné reference, jak na prodejce, ke kterému jdou, tak na model své značky. Když auto funguje jak má, je to vlastně jedno. Když ale začne zlobit, všechny další nepříjemné okolnosti situaci ještě dále zhoršují.

Srdce většiny posluchačů Motožurnálu prostě bije pro určitou značku. Pro jednoho neexistuje jiná než škodovka, další si myslí, že kromě Fordu není auto, jiný se ohlédne jen za Alfou Romeo, srdce dalšího patří třeba značce Subaru.

"Stejně jako se rodí člověk fanouškem určitého klubu. To má taky na celý život. Člověk je srdcař. Někdo je odjakživa slávista, já jsem odjakživa renaultář. Ta láska k Renaultům odmalička byla. Moje první auto byl Renault 5. Pak jsem vystřídal několik typů, od Renaultu 8 přes devítku, jedenáctku, Renault 20, Renault 25," říká Tomáš Vrátný, člověk který se po všech dobrých zkušenostech s vozy francouzské značky rozhodl pořídit si automobil nový, a to za zhruba 450 tisíc korun.

"Je to Renault Mégane řady II úpravy Sport. Já jsem si říkal, že to je auto, které se vyrábí již několik let, tak že už určitě budou vychytané takové ty počáteční mouchy. Že už výrobce určite bude vědět, co ho trápí, takové ty dětské bolístky."

Příliš dlouho se ale z vysněného Mégana jeho nový majitel netěšil. Přestalo mu totiž fungovat rádio. Dealer ho proto pozval do servisu na výměnu na počkání.

"Už když rádio vybalili jsem si říkal, že to není to správné, které by to mělo být. Jenom struktura chladiče na rádiu byla úplně jiná, než mělo rádio původní. Asi po hodině marného úsilí mi technik řekl, že rádio není správné, že bude asi vadné. Objednali další rádio. Znovu jsem přijel. V dodávce ovšem bylo to samé rádio jako předtím. Znovu tedy technik podnikl skoro hodinový marný boj. Potom rádio kompletně ofotili, opsali všechny možné kódy a následně na třetí pokus to správné rádio přišlo."

Člověka, který vnímá auto jen jako dopravní prostředek, by tohle už dokázalo rozčílit doběla. Fanda značky Tomáš Vrátný si ale říkal, že Renault patří ke specialistům na různé obměny během výroby, což může zpětně dělat trochu problémy. Rádio vyměňované na třetí pokus byl ale jen začátek konce. Auto začalo samo zatáčet doleva.

"Oslovil jsem nejdříve prodejce s tím, že mám ten konkrétní problém. On mi poradil výměnu pneumatik, abych je zkusil přehodit, že to bude nějakým způsobem špatně litá guma. Potom jsem se na ně obrátil s tím, že jsem výměnu provedl, a je to beze změn, že bych tedy byl rád, kdyby to dali do pořádku. Ale bylo mi sděleno, že je tam pravděpodobně problém v geometrii, který jsem si způsobil sám. Řekli mi, že standardní cena geometrie je asi 3 000 korun. Hned ale dodali, že já 3 000 korun platit nebudu, že budu platit pouze 500 korun, protože jsem jejich zákazník a koupil jsem si auto u nich. To mě samozřejmě zarazilo. Řekl jsem jim, že tam nejde o částku 500 korun, ale o princip. Těžko od stolu někdo zjistí, kde je problém. Chtěl jsem, aby mi nejdříve posoudili závadu, a následně mi sdělili, jestli jsem si to způsobil svojí nešikovností, nebo jde o problém z výroby, způsobený tím, že nejsou nastavené parametry tak, jak mají být. Nicméně mi bylo sděleno, že tu částku 500 korun zaplatit musím, neboť se jedná o seřízení geometrie vozu, kterou výrobce prodejci neproplácí."

Tomáš Vrátný se rozhodl zajet do jiného servisu, kde po něm nepožadovali peníze předem. Auto tam měl nechat do druhého dne. Když pak další den telefonoval, jak to dopadlo, řekli mu, že přehodili pneumatiky a auto je v pořádku.

"Sdělil jsem jim, že pneumatiky už jsem přehazoval, že si myslím, že v pneumatikách to není. Znovu jsem požádal technika, aby do vozu sedl a projel se s ním, i když předtím už v něm jeli dva technici, kteří žádný problém neobjevili. Technik vůz projel. Já jsem mu za hodinu zavolal a on mi sdělil, že tam určitý problém je, že to do leva skutečně táhne, ať se tedy nezlobím, ale že oprava bude až ve středu. Ve středu jsem si přijel pro vůz. Vůz jsem přebral, což byla moje chyba. Neudělal jsem zkušební jízdu, protože jsem předpokládal, že když mi technik sdělí, že tam problém je a že auto táhne do leva, že ta vada bude odstraněna."

Poučte se raději z chyb ostatních a nikdy nepřebírejte vůz bez důkladné zkušební jízdy. Ani z autorizovaného servisu Také trvejte na tom, abyste na výsledné faktuře měli přesně rozepsáno co z Vaším vozem v servisu dělali.

Pan Vrátný dal auto opravit ještě do dalšího servisu, ale ani tam mu vůz opravit nedokázali. Teď je možná správný čas na to říct, že jsem s vozem Tomáše Vrátného jel. Auto opravdu hodně táhne do leva. Nezáleží ani na sklonu silnice. Prostě levá vpřed. Možná si někteří z Vás říkají proč majitel takový vůz ze servisu vůbec přebíral.

"Funguje tam trochu psychologie. Všichni vás přesvědčují o tom, že auto je v pořádku. Že si svým způsobem vymýšlíte. Že tím, že se různě přehazovaly gumy a podobně, tam přece jenom nějaká odchylka být může, ale že si to všechno sedne. Že je to jenom otázka času. Ale problém přetrvává. Já sem očekával od prodejce, že se k tomu postaví fér a čelem a navrhne nějakou kompenzaci za to, že vůz v pořádku není. Nicméně docela jsem se podivil nad tím, že nám byl prodán vůz skoro bez marže a co bychom ještě chtěli."

Nespokojený zákazník se tedy obrátil přímo na dovozce, na Renault Česká republika, jestli by nebylo možné, aby jeho vůz odborně prohlédli oni. Ti to sice zpočátku odmítali, posléze si ale termín už přes právníky přece jen domluvili. To už se celá situace vyhrotila. Tomáš Vrátný se totiž rozhodl že bude požadovat výměnu vozu za jiný, bezvadný. Táhnutí doleva je sice nejvážnější, ale ne jedinou závadou, která se na jeho Meganu projevuje. A protože majitel sám pracuje v reklamačním oddělení firmy, která prodává mobilní telefony, ví na co má zákazník podle zákona nárok.

"Automobil je spotřební zboží jako každé jiné. Má tedy dvouletou záruční dobu. Pokud se vada objeví v prvních šesti měsících, dává občanský zákoník vlastníkovi právo požadovat výměnu nebo opravu věci. Záleží ale na vás, co si vybere. Pokud se stejná vada objeví potřetí, máte právo trvat na odstoupení od smlouvy, protože se na vadu pohlíží jako na vadu neodstranitelnou," říká Ivana Picková ze sdružení na ochranu spotřebitelů.

Přestože teď se zdá všechno jednoznačné, víte, že právníci dokážou najít všelijaké kličky, po kterých je zase všechno jinak. Vraťme se ale zpátky k Méganu který jezdí doleva. Jednání s dovozcem nedopadlo podle představ nespokojeného Tomáše Vrátného. Rozhodl se tedy zřídit internetové stránky, kde svůj případ i se všemi podklady k němu zveřejnil. Díky tomu se mu hlásí další nespokojení zákazníci. Třeba David Rendl, majitel Renaultu Laguna.

"První problém nastal druhý den ráno poté, co jsem auto koupil. Respektive naše firma. Na tachometru bylo najeto 4,5 kilometrů a rozsvítili se kontrolky, že auto se nemá startovat. Takže první odtah. Auto se údajně dalo do pořádku. Druhý den ráno další odtah. V podstatě mám za sebou 7 odtahů z celé republiky s různejma poruchama. Někdy šlo i o opakované poruchy a velké poruchy, například vysypaná převodovka. Nepříjemné záležitosti. Ten přístup Renaultu byl strašný. Potom už se s náma v podstatě i špatně bavil dealer. Obrátili jsme se na celorepublikové zastoupení, ale absolutně se nám nepodařilo dostat k někomu, kdo by se s náma bavil. Napsali jsme stížnost na zastoupení Renaultu do Francie. Nechali jsme si jí úředně přeložit. Bylo nám stručně odpovězeno, že je to nezajímá, že se máme obrátit na místní zastoupení. Uzavřený kruh. Žádné řešení, problémy, tři měsíce jsem jezdil na zapůjčených autech. Pak byl už i to problém. Říkali mi, že vozy na zapůjčení nejsou. Opravdu nepříjemné."

I kdyby oba muži z tohoto příspěvku byli jedinými nešťastníky v celé republice a všechny ostatní Renaulty šlapaly jako švýcarské hodinky, i kdyby byla pravda jen desetina z toho co říkají, je prostě přístup Renaultu zarážející. Jestliže ze strany nespokojených lidí máte k dispozici všemožné dokumenty, autem se můžete svézt, tak dovozce Renaultu se během tří týdnů mého úporného bombardování emaily, telefonáty i SMS zprávami vůbec nijak nevyjádřil. Tedy kromě toho, že dvakrát slíbil že se ozve.

Nejde tedy ani tak o kvalitu aut, vždyť jsou to koneckonců jen pouhé lidské výrobky, ale o to, že podle majitelů nových Renaultu Tomáše Vrátného i Davida Rendla se po zaplacení vozu stáváte pro automobilku naprosto nezajímavými. Což není příjemná zpráva pro fanoušky a všechny slušné reprezentanty a prodejce Renaultů dvojnásob.

Prohlaseni RENAULT CR k pripadu pana Vratneho, tak jak nám bylo zasláno:

"Pan Vratny vytkl na vozidle Renault Megane vadu, u ktere nelze technicky s jistotou urcit, zda si ji zpusobil sam svou cinnosti, ci zda se na ni vztahuje odpovednost vyrobce, tzn. prodavajiciho. Pro odstraneni techto rozporu jsme vyzvali pana Vratneho k poskytnuti soucinnosti a umozneni prohlidky vozidla. To vsak pan Vratny striktne odmitl. V ramci reklamacniho rizeni tak bohuzel odmitl postupovat podle zakona a poskytnout potrebnou spolupraci k vyrizeni reklamace. Servis Auto Freiberg se tak ocitl v situaci, kdy je zcela izolovan od potrebnych informaci, a ac by rad vec vyresil postupem, ktery mu uklada zakon, ze strany pana Vratneho mu byl takovy postup znemoznen.

Pan Vratny se pote obratil na Renault CR, a..s s zadosti o vyreseni veci. POzadali jsme pana Vratneho, aby nam sdelil, jakym konkretnim zasahem ve veci mu muzeme pomoci, aby byla vyresena co nejefektivneji. Na tuto zadost vsak pan Vratny opet nereagoval.

Spolecnost Renault CR, a.s.i jeji partneri, hodla v kazdem pripade dostat vsem svym zakonnym i smluvnim povinnostem. Odmita-li pan Vratny poskytnout soucinnost k vyreseni reklamace, nelze jeho narok posoudit a prijmout odpovidajici reseni. Nadto, citi-li se pan Vratny i presto opravnenym v teto veci, ma moznost se svych naroku domahat u nezavisleho soudu a zahajit v teto veci obcanskopravni rizeni. Bohuzel vsak misto postupu legalni cestou pan Vratny zneuziva sdelovacich prostredku k vymahani spornych naroku a snazi se tak obejit pravidla platna pro ostatni obcany."

 

Autor: Petr Kološ

Reklamace nového vozu

(23. 11. 2005 13:00)

 

Zdroj: Motožurnál

Dnes řešíme reklamace nových aut. A to spolu s Vámi, s našimi posluchači. V prvním případě, kdy jsme mluvili o rezavějící pouze dva a půl roku staré Hondě Accord, jsme zjistili, že nešlo o záruční opravu, protože k poškození došlo při provozu vozidla. Na to se záruky nevztahují. Přesto nakonec vyšel dovozce majiteli vozu vstříc a opravu mu nabídnul. Další případ už tak dobře neskončil. Naopak chování dovozce Renaultů příliš sympatické není. Můžeme ho označit minimálně jako lhostejné. Teď se ale podíváme na problémy s novými auty obecně.

Přestože jsme dneska slyšeli zejména problémové případy je většina nových majitelů se svými vozy pochopitelně spokojená. Nejenže tedy jezdí bez poruch, ale když už nějaká přijde, je bezodkladně a k plné spokojenosti zákazníka vyřešena.

"Je fakt, že dnešnímu vývoji vozidel se věnuje veliká pozornost. Zejména z hlediska kvality těch vozidel. Také dříve bylo daleko více reklamací než dnes. Nicméně předpokládám, že pokud se problém vyskytne, je v zájmu značky, aby se se zákazníkem rychle vyřešil. Sporů o vrácení vozidla tedy není mnoho. Jsou to spíše výjimky."

Podle Pavla Tunkla ze svazu dovozců automobilů může nastat problém při řešení problémů se závadami, které se dají těžko měřit a dokázat. Do této kategorie spadají třeba stížnosti na větráky topení, které jsou třeba hlučnější než je obvyklé a podobné nepříjemnosti.

"Automobil je složitý výrobek. Dá se říct, že veškeré závady se dají řešit opravou, to znamená přinejmenším výměnou vadného dílu za nový. Vždy by tedy měla být možnost řešit danou závadu opravou. Tam se samozřejmě připouští, že oprava může být reklamována a tak podobně. V zásadě platí, že pokud závadu nelze odstranit, pak by měl být výrobek vyměněn."

Ale řekněte jakou závadu na autě nemůžete odstranit? V minulém příspěvku jste ale mohli slyšet jednoznačnější slova. Že auto je na tom podle zákona stejně jako třeba pračka nebo televize. A pokud dodržujete podmínky garance, tedy jezdíte na všechny prohlídky, neměla by být případná výměna vozu problémem. Zejména během prvního půl roku, kdy si v případě závady můžete sami vybrat, jestli zvolíte výměnu nebo opravu.

"Setkáváme se s takovými případy, že se na automobilu objeví třeba stejná vada několikrát. Pak má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy, ovšem jenom pokud vada brání řádnému užívání věci. Pokud je například neustále stejná vada na spojce, má spotřebitel zcela jistě právo na odstoupení od smlouvy, byť se potřetí tahle závada objeví dejme tomu po roce a půl užívání auta," říká Ivana Picková ze sdružení na ochranu spotřebitelů.

I když se může zdát, že zákon je na naší straně, víte sami jak to chodí v praxi. Lidé, kteří se s prodejcem nedohodnou musí absolvovat zdlouhavé soudní líčení, neobejdou se bez právníků, soudních znalců a především tvrdých nervů. Pokud tedy uvažujete o koupi nového vozu, zjistěte si předem v nezávislých testech, jak si stojí ten který model. A také zvažte do jakého salonu si pro auto zajedete. Motivací by nemělo být jen ušetřených 5 tisíc korun, ale spíš to, jak jedná prodejce se zákazníky. Zejména s těmi, kteří mají problémy. Prostě přistupujte k tomu opravdu zodpovědně, jinak se vám totiž může klidně stát to, co lidem, které jste poslouchali v dnešní příspěvcích - že utratíte spoustu peněz za velmi málo muziky.

Samozřejmostí je pak dodržování kupní smlouvy. V té máte také rozepsáno na co přesně se záruka vztahuje. Při koupi vozu vám všechny tyto věci jistě vysvětlí každý prodejce. A poznámka závěrem - boj Tomáše Vrátného o vrácení jeho vozu budeme i nadále sledovat a o výsledcích vám povíme v některém z dalších Motožurnálů.

 

Autor: Petr Kološ

zpět